Tulburarea afectivă sezonieră – ce înseamnă și cum o poți trata – Fares.ro
×
x
RĂMÂI CONECTAT!
Lasă-ne adresa de mail şi află noutaţile Fares!

Tulburarea afectivă sezonieră – ce înseamnă și cum o poți trata

Sfaturi Practice

Te simți obosit, lipsit de energie, depresiv, ai o stare de iritabilitate și o poftă inexplicabilă pentru dulciuri și carbohidrați, observi o creștere în greutate? E posibil să suferi de „tulburare afectivă sezonieră” (TAF). Este un tip de „depresie de toamnă/iarnă”, care debutează în luna octombrie, atunci când zilele devin mai scurte, lumina mai puțină.

Pentru unele persoane, TAF este o afecțiune cu simptome ușoare, aproape insesizabilă. Pentru alții, însă, e o boală care îi împiedică să ducă o viață normală. Înainte de a stabili diagnosticul de TAF, medicul îți va pune o serie de întrebări cu privire la stilul tău de viață, modificările de somn, de dispoziție, greutate etc., însă poate recomanda și analize de sânge, pentru a exclude existența altor afecțiuni, precum o proastă funcționare a tiroidei. Odată pus diagnosticul de tulburare afectivă sezonieră, trebuie să știi că soluțiile pentru combaterea ei sunt simple, ieftine și cu efecte imediate.

– În primul rând, concentrează-te pe lumină. Ea crește nivelul de serotonină – „hormonul fericirii”, cum i se mai spune. Serotonina înlătură depresia și anxietatea, reglează dispoziția, pofta de mâncare, somnul, controlul impusurilor. Prin urmare, încearcă să petreci cât mai mult timp în aer liber, fă plimbări în natură, sau lasă lumina să pătrundă mai mult în casă (ridică jaluzelele, dă perdelele de-o parte).

– Există și alimente care cresc producția de serotonină și îți dau o stare de bine. Printre acestea, fructele, legumele, ciupercile, fructele de mare sau ciocolata neagră.

– Încearcă să reduci stresul, nu-ți stabili ținte prea ridicate sau deadline-uri prea strânse. Evită să stai peste program la serviciu, iar odată plecat spre casă, lasă în urmă toate problemele și gândurile legate de muncă.

– Fă sport. Indiferent că e vorba despre mers cu bicicleta, jogging, plimbare sau mers la sală, mișcarea stimulează și ea producția de serotonină, oxigenează creierul, revigorează organismul și-ți dă o stare de bine.

– Încearcă remediile naturale. Specialiștii susțin că un consum de ceai de sunătoare sau de capsule cu sunătoare ajută persoanele cu tulburare afectivă sezonieră, având efect sedativ, antidepresiv. Apoi, ceaiul de rozmarin revigorează, îndepărtează oboseala, durerile de cap și susține rezistența organismului la stres. De asemenea, poți apela și la terapia cu uleiuri esențiale, pe care le poți folosi în lampa de aromaterapie, în inhalații sau pur și simplu diluate (într-o bază de ulei vegetal) și aplicate pe piele. Sunt recomandate aici uleiurile de pin, mentă, lavandă, ylang-ylang.

Adaugă comentariu

Te asigurăm că nu folosim datele tale personale în alt scop decât cel precizat în Politica de Confidențialitate, iar bifarea acestei căsuțe echivalează cu acceptarea celor prezentate.