Tot ce trebuie să știi despre colonul iritabil: cum se manifestă și cum se tratează – Fares.ro
×
x
RĂMÂI CONECTAT!
Lasă-ne adresa de mail şi află noutaţile Fares!

Tot ce trebuie să știi despre colonul iritabil: cum se manifestă și cum se tratează

Articole

Ai frecvent dureri abdominale şi suferi de balonare, după masă? De multe ori te confrunţi cu episoade de diaree sau de constipaţie? Sunt toate şansele să suferi de colon iritabil, o problemă de sănătate care afectează între 10 și 15% din populația globului, majoritatea sub 50 de ani. Cauzele acestei afecțiuni digestive nu se cunosc, simptomele sunt variate şi, din păcate, nici tratament specific nu există.

Organismul uman funcţionează în felul următor: după ce mănânci, alimentele sunt împinse prin tractul intestinal de către muşchii ce căptuşesc pereţii intestinelor. Când suferi de colon iritabil, aceste mişcări, contracţii, sunt dezordonate, rapide, puternice, apar spasmele care cauzează crampe. Aceste spasme fie accelerează tranzitul, determinând diaree, fie îl încetinesc, fapt care duce la constipaţie. În afară de constipaţie şi diaree, simptomele care însoţesc sindromul de colon iritabil sunt balonarea, flatulenţa, durerea abdominală.

Totuşi, nu te grăbi să-ţi pui acest diagnostic dacă te confrunţi cu problemele de mai sus. Există tot felul de tulburări gastro-intestinale, disfuncţii ale vezicii biliare sau intoleranţe (la gluten, la lactoză) care dau simptome asemănătoare. Pentru a le exclude, trebuie să mergi la medic, unde ţi se vor face investigaţii amănunţite (colonoscopie, teste de sânge, ecografii ale vezicii biliare, endoscopie etc.).

Dacă medicul ţi-a pus diagnosticul de colon iritabil, nu te speria. E o afecţiune neplăcută, însă nu gravă. Se poate trata printr-o alimentaţie corectă, stil de viaţă sănătos şi remedii naturiste din plante medicinale.

Recomandat și interzis în dietă

Sindromul de colon iritabil se poate ține sub control prin alimentație. Ține un jurnal alimentar în care vei nota tot ce mănânci în ziua respectivă și ce simptome ai. În orice caz, sunt bune migdalele, căci au proprietăți probiotice și ajută la creșterea nivelului de bacterii bune din tubul digestiv; semințele de psyllium ajută la normalizarea tranzitului, fiind indicate și în diaree, și în constipație; nu dai greș cu orez, cartofi, legume gătite la abur sau la grătar. Dacă ai arsuri gastrice sau diaree mănâncă banane. Ele sunt o gustare hrănitoare și atunci când îți e greață și nu poți să înghiți nimic altceva. Pe de cealaltă parte, sunt interzise mâncărurile iuți, prăjelile, alimentele procesate, tocăturile, mezelurile, dulciurile pe bază de zahăr rafinat, dar și băuturile carbogazoase, alcoolul, cafeaua și tutunul. Încearcă să mănânci la ore fixe și nu-ți păstra pe birou tot felul de ronțănele din care te servești încontinuu, pe fond nervos. Așa îți suprasoliciți stomacul și vei avea tendința să sari peste mese.

 

Remediile din plante, de mare ajutor

Pe lângă alimentație, remediile naturale ajută enorm. Plante precum menta, ghimbirul, frunzele de măslin, volbura, obligeana, scorțișoara, valeriana, sunătoarea, mușețelul, teiul reduc disconfortul digestiv cu substrat nervos, reglează peristaltismul intestinal, au efect calmant și carminativ. Se pot consuma sub formă de ceai sau capsule.

  • Menta și ghimbirul sunt două remedii naturale experte în tot felul de probleme digestive. Taie greața, reduc contracțiile musculaturii netede a intestinului, favorizează eliminarea gazelor, ajută digestia.
  • Frunzele de măslin susțin buna funcționare a tubului digestiv, contribuind la menținerea microflorei intestinale normale.
  • Volbura ajută peristaltismul intestinal, iar scorțișoara elimină senzația de greață și balonare.
  • Mușețelul este recunoscut de secole pentru tratarea afecțiunilor digestive. Are efecte antibacteriene și antispasmotice, ameliorează durerile și reduce inflamațiile. Ceaiul de mușețel se bea între mese.
  • Lavanda, valeriana, sunătoarea și teiul sunt relaxante asupra sistemului nervos și asupra musculaturii netede, fiind recomandate persoanelor hipersensibile, care se manifestă cu probleme digestive la stres și emoții.

 

Stresul, rău pentru stomac

Stresul este una dintre principalele cauze ale manifestării sindromului de colon iritabil. Intestinele sunt, după creier, cea mai mare zonă cu nervi din organism și au un grad crescut de sensibilitate, astfel că stresul și emoțiile negative puternice se răsfrâng asupra stomacului și a tractului digestiv. O perioadă dificilă la serviciu, agitația de zi cu zi pot da crampe și arsuri stomacale, emoțiile dinaintea unui eveniment sunt cauza diareii, iar un șoc emoțional poate da greață și vărsături. Reducerea stresului va ameliora și simptomele asociate colonului iritabil. Știm, e ușor de zis, greu de făcut, însă nu imposibil.

Adauga comentariu

Te asigurăm că nu folosim datele tale personale în alt scop decât cel precizat în Politica de Confidențialitate, iar bifarea acestei căsuțe echivalează cu acceptarea celor prezentate.