Legătura dintre stres și problemele digestive – Fares.ro
×
x
RĂMÂI CONECTAT!
Lasă-ne adresa de mail şi află noutaţile Fares!

Legătura dintre stres și problemele digestive

Articole

Se spune că stomacul este al doilea creier. De câte ori nu ți s-a întâmplat să simțiți „fluturi” în stomac din cauza emoțiilor, sau să „ți se strângă stomacul” din cauza unui gând sumbru, să ai dureri abdominale în situații tensionate sau să faci diaree înaintea unui examen?! E normal, deoarece între creier/emoții și sistemul digestiv există o strânsă legătură.

De multe ori, medicii nu găsesc o cauză concretă pentru apariția unor probleme gastrointestinale și încearcă să le trateze punctual, cu tratamente specifice afecțiunilor digestive. Ulterior se descoperă că tot răul vine de la stres. Caz în care trebuie abordată o schemă de tratament cu totul diferită.

Ce probleme digestive pot apărea pe fond de stres

Intestinele sunt, după creier, cea mai mare zonă cu nervi din organism și au un grad crescut de sensibilitate. Potrivit studiilor, creierul și tractul digestiv comunică prin intermediul neurotransmițătorilor, al hormonilor și al impusurilor electrice. Stresul sau emoțiile negative puternice se vor resfrânge și asupra tractului digestiv, generând mai multe probleme:

  • Stimulează secreția acidului gastric, care determină senzația de arsură și reflux gastro-esofagian. O perioadă dificilă la serviciu, agitația de zi cu zi pot da crampe și arsuri stomacale.
  • Tot stresul, asociat cu un program haotic de masă, se numără printre vinovații de apariția ulcerului. Emoțiile negative accentuează și sindromul de intestin iritabil.
  • Unele persoane fac diaree înaintea unui eveniment care le produce trac. Altele sunt chinuite de balonări și dureri abdominale. Iar un stres emoțional puternic poate avea ca urmări greață și vărsături.

Tratează cauza, nu doar simptomele!

Pentru a calma neplăcerile digestive trebuie să țintești cauza lor. Nu rezolvi cauza doar simptomele dacă iei tratament pentru diaree,reduce starea de agitatie pentru greață, pentru ulcer, dacă sursa lor o reprezintă stresul, anxietatea, depresia, agitația. Din fericire, și hiperreactivitatea emoțională  poate fi gestionată cu ajutorul remediilor naturale pe bază de plante (vinăriță, șerlai, semințe de schinduf). Fără a provoca somnolență și fără a da vreo dependență, plantele au puterea să calmeze din interior, ameliorează palpitațiile și au eficiență încă de la primele administrări.

Stresul mai poate fi tratat prin exerciții de respirație și meditație. Un plus de ajutor e dat și de aromaterapia cu uleiuri esențiale. De asemenea, este indicat să reduci consumul de cafea și de energizante. Nu de așa ceva ai nevoie, ci mai degrabă de ceaiuri medicinale calmante, relaxante, cum sunt cele de tei, valeriană, roiniță, passiflora, lavandă, sau formulele special create pentru reducerea disconfortului digestiv cu substrat nervos.

Stilul de viață trebuie și el ajustat. Încearcă să mănânci la ore fixe și nu-ți păstra pe birou tot felul de ronțănele din care să te servești încontinuu, pe fond nervos. Consumă mai multe alimente care conțin pro și prebiotice (iaurt, chefir, cereale integrale, banane, murături) și enzime digestive (ananas, papaya), pentru a îmbunătăți digestia și a menține flora intestinală sănătoasă și ai mai multă grijă de tine: fă sport, plimbă-te prin natură, citește o carte bună, privește un film drăguț sau relaxează-te cu orice știi că îți face plăcere.

Adaugă comentariu

Te asigurăm că nu folosim datele tale personale în alt scop decât cel precizat în Politica de Confidențialitate, iar bifarea acestei căsuțe echivalează cu acceptarea celor prezentate.