În decembrie, ai mare grijă la sănătatea ficatului!

Sfaturi Practice

Dintre toate cele 12 luni ale anului, parcă niciuna nu e mai solicitantă pentru ficat cum e decembrie. Este luna fripturilor de porc, a sărmăluţelor şi a vinului fiert, e luna când Moş Crăciun aduce în dar multe dulciuri apetisante, luna meselor întinse, a întâlnirilor cu prietenii. Ştiai că toate acestea pun la grea încercare ficatul? Iată de ce!

Dacă noi ne bucurăm la gândul festinului care urmează în bucătărie, ficatul nostru se pregăteşte de ce-i mai rău. Toate aceste obiceiuri de sărbători lui îi dau enorm de muncă. Ca să înţelegi mai bine ce se întâmplă în organismul tău, îţi vom prezenta câteva greşeli frecvente pe care le facem în această perioadă, cu efectele lor.

  • Bei alcool la masă. „Ce e în neregulă aici?”, te-ai putea întreba. Ei bine, potrivit nutriţioniştilor, este complet greşit să combini alcoolul cu mâncarea, mai ales dacă e una bogată în grăsimi. În ficat există aceeaşi enzimă care metabolizează atât alcoolul, cât şi grăsimile. Dacă îi dai de lucru din două părţi, îl vei pune la grea încercare. Mai întâi va metaboliza alcoolul, iar grăsimea o va depune, fapt care duce la formarea ficatului gras sau, în termeni ştiinţifici, la steatoză hepatică. Sfatul principal este să laşi să treacă măcar o oră între masă şi consumul de alcool. Alcool care, pe cât posibil, încearcă să fie în cantităţi rezonabile. Pe lângă faptul că e foarte greu de procesat de către ficat, mai e şi bogat în calorii.
  • Mănânci desertul după masă. Un alt obicei atât de normal, încât, din nou, te întrebi unde e greşeala. Şi la dulce se aplică acelaşi principiu ca la alcool – trebuie consumat la o oarecare distanţă de masă. Altfel, suprasolicită ficatul.
  • Găteşti prea gras. În sezonul rece simţim nevoia să mâncăm mai consistent, însă parcă de Crăciun întrecem măsura. Avem cârnaţi prăjiţi, sarmale, maioneze, unt şi frişcă. Poate iei în calcul, pentru sănătatea ta, să găteşti mai dietetic: nu mai folosi atât de mult ulei, optează pentru grătare, foloseşte carne mai slabă la gătit etc.
  • Alimentele conservate. Când mergi la cumpărături, evită alimentele conservate, cu arome artificiale, coloranţi, îndulcitori, afumături şi grăsimi. Toate acestea trec prin ficat şi îi dau de lucru.
  • Culcatul la ore târzii, oboseala, stresul cu care se confruntă de sărbători cei singuri, consumul de medicamente, sarea în exces, lipsa de mişcare (iarna facem mai puţin sport) toate acestea produc o acumulare de toxine la nivelul ficatului.

În această perioadă, ţine aproape o „trusă de prim ajutor” cu remedii naturale ce revigorează ficatul obosit. Cele mai bune tratamente sunt plante cu principii amare. Armurariul este utilizat de secole ca tonic amar hepatoprotector, efectul său benefic fiind dat de silimarină, substanță care are puterea de a regenera celula hepatică. De asemenea, sunătoarea are efect antiinflamator și antimicrobian, susține producerea normală de bilă și de fluxul biliar. Alte plante recomandate sunt păpădia (detoxifiant), rostopasca (are proprietăți drenoare, regeneratoare), gălbenelele (antiinflamatoare) și cicoarea (depurativ, diuretic, bun stimulent hepatic și biliar). Se pot consuma sub formă de ceai, tincturi sau comprimate, în cure de 1-2 luni.

Adauga comentariu

Te asigurăm că nu folosim datele tale personale în alt scop decât cel precizat în Politica de Confidențialitate, iar bifarea acestei căsuțe echivalează cu acceptarea celor prezentate.