facebook-page-view
Mai multe produse
No products were found.
Publicat la: 2024-05-10
Vizualizari: 607
Comentarii: 0
Flora intestinală: ce este, ce rol are și cum o protejezi, atunci când iei antibiotice

Cunoscută și sub denumirea de microbiotă intestinală, flora intestinală este un ecosistem complex de bacterii, fungi, virusuri și alte microorganisme care trăiesc în tractul digestiv. Sunt esențiale pentru sănătatea noastră și joacă un rol crucial în digestie, imunitate, metabolism. Flora intestinală poate fi perturbată după un tratament cu antibiotice, după expunerea la diverse substanțe chimice, sau în perioade stresante, cu alimentație nesănătoasă, haotică. Iar efectele nu sunt tocmai plăcute. Vestea bună e că echilibrul florei intestinale poate fi restabilit ușor, prin dietă și cu ajutorul remediilor naturale, din plante.

 

Ce este flora intestinală

Tractul nostru digestiv este populat de peste 100 de trilioane de microorganisme foarte variate, preponderent bacterii. Medicii spun că există peste 500 de specii de bacterii în intestine și majoritatea sunt benefice.

Tot în intestine sunt, în mod natural, și microorganisme „rele” (E. coli, stafilococul auriu), care pot determina inflamații și infecții dacă numărul lor scapă de sub control. De obicei, bacteriile bune reușesc să le anihileze, creând pentru ele un mediu ostil, nu le permit să se înmulțească și să afecteze mucoasa intestinală.

 

De ce este importantă microbiota intestinală

Flora intestinală este esențială nu doar pentru digestie, ci pentru sănătatea întregului organism.

-        În primul rând, susține imunitatea. 70-80% din funcția imunitară se află la nivel intestinal.

-        Este responsabilă cu fermentarea fibrelor din alimente, cu absorbția nutrienților, cu sinteza și asimilarea unor vitamine, minerale și aminoacizi esențiali.

-        Menține pH-ul optim în colon, asigură un tranzit normal și o stare generală de bine.

-        Influențează metabolismul, având un impact asupra greutății corporale și a sensibilității la insulină.

-        Există o conexiune puternică între intestin și creier, cunoscută sub numele de „axa intestin-creier”. Flora intestinală poate influența starea de spirit, comportamentul și sănătatea mintală.

Te-ai întrebat de ce unii oameni slăbesc mai greu și alții mai ușor, de ce unii tolerează un aliment și alții au neplăceri digestive atunci când îl consumă, de ce unii au poftă de dulciuri, alții de sărat? Ei bine, tipul de microorganisme din intestine sunt cele care influențează toate aceste diferențe. Medicii gastroenterologi recomandă să avem o microbiotă variată, echilibrată, sănătoasă.

 

5 lucruri care pot afecta flora intestinală

Echilibrul dintre bacteriile bune și cele rele din intestine, cantitatea și varietatea de microorganisme benefice pot fi afectate de o serie de factori:

-        Dieta nesănătoasă, bogată în alimente procesate și săracă în fibre;

-        Stilul alimentar dezordonat;

-        Stresul, emoțiile negative;

-        Un tratament cu antibiotice de sinteză. Aceste medicamente sunt menite să distrugă bacteriile rele care cauzează infecții. Numai că, odată cu cele rele, sunt distruse și cele bune. Nu același lucru îl fac antibioticele naturale, pe bază de uleiuri esențiale.

-        Nerespectarea regulilor de igienă. Consumul de apă contaminată, de fructe și legume nespălate, de mâncăruri alterate sau nepreparate termic în mod corespunzător, toate acestea favorizează pătrunderea de microorganisme rele în organism, care produc enterocolite, toxiinfecții alimentare și perturbă echilibrul florei intestinale.

 

Semne că ai probleme cu flora intestinală

Simptomele unei flore intestinale dezechilibrate sunt destul de vagi. Includ: balonare, crampe abdominale, perturbări ale tranzitului (diaree sau constipație), greață, stare de oboseală, lipsă de energie.

Pe termen lung, dacă problema persistă, se poate ajunge la anemie, scădere în greutate sau îngrășare, deficit de calciu, slăbirea imunității. În plus, dezechilibrul microbiotei este asociat cu tot felul de afecțiuni precum: sindromul de intestin iritabil, boala Crohn, colita ulcerativă, dar și alergii, diabet zaharat sau boli hepatice.

 

Cum protejezi flora intestinală atunci când iei antibiotice

Antibioticele de sinteză nu fac diferența dintre bacteriile rele și cele bune din intestine. Le distrug pe toate în egală măsură. Astfel, pentru a-ți proteja flora intestinală în timpul unui tratament cu antibiotice, e necesar să respecți câteva recomandări:

-        Ia probiotice!

Este absolut necesar ca în timpul tratamentului, dar și după, să iei remedii care ajută la protejarea, și dacă este cazul, la refacerea florei intestinale bune. Estereface flora intestinală vorba despre probiotice, niște drojdii și bacterii vii care reechilibrează balanța microbiologică. Probioticele se găsesc în alimente fermentate (borș, murături), în iaurturi, chefir sau, mai eficient, sub formă de capsule.

Probioticele acționează bine împreună cu prebiotice – fibre vegetale folosite ca hrană pentru probiotice. Se găsesc în banane, cereale integrale, miere și polen crud, rădăcină de topinambur, cicoare și de păpădie, fructe de merișor.

Un probiotic și prebiotic natural, pe bază de plante, este Probio Vital de la Fares. Conține Saccharomyces boulardii, o drojdie specială cu rol probiotic, fructe de merișor, frunze de pătlagină și tuberculi de topinambur cu efect prebiotic. Aceste ingrediente protejează echilibrul florei intestinale, inhibă dezvoltarea germenilor patogeni din intestine și întăresc imunitatea. Partea bună e că acestea se pot administra simultan cu antibioticul, fără să-i afecteze eficiența.

-        Bea ceaiuri din plante!

Există plante medicinale care acționează ca adevărate „pansamente” gastrice, protejându-ți stomacul în timpul unui tratament cu antibiotice. Mușețelul, gălbenelele, pătlagina au efect calmant pentru mucoasa stomacului, pătlagina o acoperă cu un strat protector, florile de salcâm reglează secreția gastrică, lemnul dulce are efect antiinflamator. Toate aceste plante se pot consuma sub formă de ceai.

 

Obiceiuri de zi cu zi, pentru protecția florei intestinale

O microbiotă intestinală sănătoasă înseamnă un organism sănătos și, implicit, o stare generală bună. Nu doar în timpul unui tratament cu antibiotice e bine să acorzi atenție florei intestinale, ci mereu, ca parte a stilului tău de viață. Astfel:

- Bea ceaiuri medicinale din plante cu efect calmant pentru mucoasa gastrică;

- Urmează, periodic, o cură cu suplimente pe bază de probiotice și prebiotice din surse naturale;

- Încearcă să ai o dietă mai sănătoasă, care să conțină o varietate cât mai mare de fructe, legume, verdețuri. Acestea au capacitatea de a popula intestinele cu bacterii bune. Fructele oleaginoase, avocado, uleiurile presate la rece, mierea, polenul crud, iaurturile naturale, murăturile, sunt benefice pentru sănătatea florei intestinale. În schimb, evită fast-food-ul, afumăturile, mezelurile, alimentele procesate, alcoolul, cafeaua în exces, dulciurile pe bază de zahăr rafinat.

În concluzie, microbiota intestinală este esențială pentru sănătatea și buna funcționare a întregului organism. Mănâncă sănătos, evită abuzul de antibiotice, ia, la nevoie, suplimente pentru protecția florei intestinale și vei fi ferit de probleme! Dacă totuși acestea apar sau persistă, mergi la medicul gastroenterolog pentru investigații de specialitate.

Fares Separator Left
Fares Separator
Fares Separator Right
ADAUGĂ COMENTARIU
Leave a Reply

Brandurile Fares

Consimțământ pentru cookie-uri