De ce te balonezi? Sunt câteva cauze la care nu te-ai fi gândit

Sfaturi Practice

Ți se întâmplă să te balonezi după aproape fiecare masă mai consistentă? Contează ce mănânci, cum mănânci, dacă asociezi corect alimentele din farfurie, dar, în același timp, poți avea unele sensibilități și afecțiuni digestive pe care e bine să le tratezi. Caută, prin eliminare, să identifici cauza, din lista de mai jos.

Combinații nereușite de mâncăruri. Nu asocia, la aceeași masă, proteine (lapte, carne, ouă) cu cereale (orez, porumb) și cu legume ce conțin amidon (cartofi, fasole, linte). De asemenea, pentru o digestie bună, nu se combină în farfurie mai multe tipuri de proteine (carne, ouă, brânză). Apoi grăsimile, de obicei, îngreunează digestia, blocând celelalte alimente în intestin şi prelungind fermentarea lor. Nu mânca fructele pe post de desert. În mod normal, ele se digeră într-o jumătate de oră, însă, combinate cu alte alimente, rămân blocate în intestine cu orele şi fermentează. Nutriţioniştii recomandă să le mănânci cu o oră înainte de masă sau la două ore după masă.

Anumite alimente sunt considerate flatulogenice – fasolea, mazărea, lintea, varza, broccoli, conopida etc., așa că mare atenție la dietă! În același timp, trebuie să știi că aceste alimente nu ar pune probleme dacă sunt gătite corect. Spre exemplu, apa în care fierbe fasolea trebuie schimbată de 2 ori pentru că în timpul fierberii lasă în apă acei compuși producători de gaze. Zahărul și îndulcitorii sintetici produc și ei gaze atunci când sunt descompuși de bacteriile intestinale.

Vezi ce sensibilități și intoleranțe ai. Unele persoane au intoleranță la gluten, altele la lactoză, altele la fructoză. Pentru a afla ce te balonează, exclude din dietă în fiecare zi câte o grupă de alimente. Vezi când te-ai simțit mai bine.

Greșeli pe care le faci la masă. Mănânci rar și mult o dată, nu mesteci suficient, mănânci pe fugă, agitat, vorbind și înghițind aer. Asta duce tot la balonare. Băuturile carbogazoase ar trebui și ele eliminate deoarece conțin dioxid de carbon care se absoarbe treptat până ajunge în intestin, însă nu complet.

Reîncălzirea anumitor alimente care conțin amidon ar fi o altă cauză a balonării, la care poate nu te-ai fi gândit. Nutriționiștii citați de Daily Mail susțin că amidonul gătit, răcit și apoi reîncălzit (din cartofi, orez, paste, porumb, mazăre verde…) devine greu de digerat și duce la balonare.

Anumite medicamente, cum ar fi antibioticele de sinteză, au ca efect advers balonarea deoarece ele distrug bacteriile bune din stomac, care în mod normal ajută la digerarea alimentelor.

Afecțiuni pe care le-ai putea avea. Dacă până acum nu ai identificat nicio cauză a balonării tale, mergi la medic pentru un set de investigații. Anumite bacterii la stomac sau afecțiuni pot cauza probleme digestive și balonare. Helicobacter pylori, spre exemplu, are printre simtome (dureri de stomac, greață) și balonarea. La fel bolile parazitare și infecția cu E. coli. Sindromul colonului iritabil este o altă afecțiune ale cărei cauze nu se cunosc și constă în dezvoltarea unei sensibilități la anumite alimente (dureri abdominale, gaze, diaree). SIBO (Small Intestinal Bacterial Overgrowth, în traducere Suprapopularea Bacteriană a Intestinului Subțire) e o altă problemă de sănătate pe care e posibil să o ai. În acest caz, intestinul subțire este colonizat cu organisme care, fie nu au ce căuta acolo, fie sunt într-un număr prea mare, provocând balonare, dureri abdominale, intoleranță la lactoză, reflux gastroesofagian, colon iritabil, agitație, insomnii și multe altele.

Încearcă să identifici cauza balonării și să o elimini. În paralel, poți apela la tratamente naturiste pe bază de plante medicinale (siropuri, tincturi, infuzii și uleiuri esențiale) cu proprietăți carminative, antispastice, stimulente asupra peristaltismului intestinal. Fructele de coriandru și de anason, menta, roinița, ghimbirul, mușețelul, cimbrul și feniculul sunt câteva dintre plantele pe care să le ții aproape.

Asocieri recomandate

Adauga comentariu

Te asigurăm că nu folosim datele tale personale în alt scop decât cel precizat în Politica de Confidențialitate, iar bifarea acestei căsuțe echivalează cu acceptarea celor prezentate.