Balonarea: de ce apare și cum o prevenim – Fares.ro
×
x
RĂMÂI CONECTAT!
Lasă-ne adresa de mail şi află noutaţile Fares!

Balonarea: de ce apare și cum o prevenim

Articole

Nu e om care să nu se simtă, din când în când, balonat după masă. Însă dacă, la tine, acest disconfort abdominal devine o obișnuință, e cazul să-ți pui întrebări. Cauzele pot fi multiple, de la cum gătești, cum mănânci, ce combinații faci în farfurie, până la unele mici afecțiuni de care suferi și pe care trebuie să le tratezi.

Greșeli pe care le faci la masă

În cele mai multe cazuri, balonarea pornește de la masă: mănânci prea mult o dată, prea repede, agitat, sorbi supa, înghiți aer. Trebuie să știi că alimentele nemestecate bine au nevoie de mai mult timp să se digere, ceea ce înseamnă că stau mai mult timp în stomac și ajung să fermenteze. Stilul alimentar dezordonat, haotic, fără un program regulat al meselor, poate fi și el responsabil de gazele intestinale. De asemenea, sunt anumite alimente care nu trebuie asociate la aceeași masă, de exemplu, carbohidrați cu mai multe tipuri de proteine animale, sau fructele consumate pe post de desert. Grăsimile, de obicei, îngreunează și ele digestia, blocând celelalte alimente în intestin și prelungind fermentarea lor.

Cum gătești

Mare atenție când gătești anumite alimente considerate flatulogenice. Dacă apa în care fierbe fasolea sau lintea o schimbi o dată sau de două ori pe parcursul gătirii, vei putea consuma mâncarea fără teamă de balonare. De asemenea, nu reîncălzi alimente care conțin amidon. Nutriționiștii susțin că amidonul gătit, răcit și apoi reîncălzit (din cartofi, orez, paste, porumb, mazăre…) devine greu de digerat și duce la balonare.

Sensibilitățile pe care le ai

Unele persoane au intoleranță la gluten, altele la lactoză, altele la fructoză sau la prea multe fibre. Unii pot mânca oricâtă varză, broccoli, mazăre și fasole, fără a avea probleme, alții se balonează instant de la ele. Pentru a afla la ce ești sensibil, exclude din dietă în fiecare zi câte o grupă de alimente. Vezi când te-ai simțit mai bine.

Tratamentele pe care le iei

Anumite medicamente, cum ar fi antibioticele de sinteză, au ca efect advers balonarea deoarece ele distrug bacteriile bune din stomac, care în mod normal ajută la digerarea alimentelor. Citește prospectul lor și, dacă bănuiești că ele sunt vinovate, vorbește cu medicul să înlocuiți/ajustați tratamentul.

Anumite afecțiuni de care suferi

Dacă respecți toate regulile alimentare și tot nu ai identificat cauza balonării, mergi la medic pentru un set de investigații. De cele mai multe ori, sistemul digestiv nu poate procesa corect alimentele din cauza unor disfuncționalități pe care le are. Poate ai bilă leneșă, suferi de sindromul colonului iritabil, de o boală parazitară, de anumite dereglări hormonale, sau ai Helicobacter pylori, ori E. coli. Ține cont că și stresul este o cauză importantă a producerii de gaze abdominale.

inlatura senzatia de greata

Ce ar fi de făcut

În primul rând, încearcă să acorzi mai multă atenție alimentației și să-ți corectezi greșelile la masă. Mănâncă porții mai mici și mai dese (maximum 5 pe zi). Identifică-ți sensibilitățile, intoleranțele, evită alimentele care îți provoacă gaze, iar dacă suferi de probleme digestive, tratează-le. În paralel, apelează la remedii naturiste care susțin digestia. Există ceaiuri și capsule din plante Digestie Ușoară cu efect carminativ, calmant, care stimulează digestia, susțin producerea normală de bilă și contribuie la confortul digestiv. Cărbunele medicinal are și el efecte remarcabile în absorbția gazelor.

Ca o curiozitate, află că o persoană elimină gaze, în medie, de 10-15 ori pe zi. Mirosul variază nu neapărat de la persoană la persoană, ci în funcţie de ce ai mâncat. Gazele provenite de la carbohidraţi vegetali nu prea au miros, în timp ce gazele formate în urma consumului de carne miros mai urât.

Adaugă comentariu

Te asigurăm că nu folosim datele tale personale în alt scop decât cel precizat în Politica de Confidențialitate, iar bifarea acestei căsuțe echivalează cu acceptarea celor prezentate.