Așa păstrezi vitaminele fructelor și legumelor – Fares.ro
×
x
RĂMÂI CONECTAT!
Lasă-ne adresa de mail şi află noutaţile Fares!

Așa păstrezi vitaminele fructelor și legumelor

Sfaturi Practice

Toți medicii și nutriționiștii îți recomandă să mănânci fructe și legume pentru aportul de vitamine, minerale, antioxidanți pe care îl aduc. Totuși, este posibil să le mănânci degeaba dacă, prin preparare termică sau păstrare necorespunzătoare, le distrugi nutrienții. Iată ce trebuie să știi pentru a beneficia din plin de proprietățile lor.

Congelează! Aproape toate legumele şi fructele se pot pune la congelator, mai puţin cele care conţin foarte multă apă. Avantajul este că îşi păstrează toate vitaminele, mineralele şi proprietăţile nutritive pe care le au şi în stare proaspătă. Înainte, trebuie spălate bine, curăţate de codiţe, frunze, eventual coajă. Se taie în bucăţi mai mari sau mai mici şi se pun în pungi închise ermetic. Când vrei să le foloseşti şi le scoţi din congelator, nu aştepta să se decongeleze la temperatura camerei deoarece prin apa care se scurge din ele îşi pierd şi vitaminele.

Plantele se pot usca. Pătrunjelul, busuiocul, menta, rozmarinul, cimbrul, toate aceste plante medicinale îşi păstrează perfect aroma şi valoarea terapeutică, odată uscate. Se aleg doar frunzele, se usucă în câteva zile, la aer, pe pânze uscate, sau se prind în legături şi se pun la uscat agăţate în locuri aerisite din casă. Se păstrează apoi în pungi de hârtie sau în săculeţi de pânză. Fructele și legumele se pot și ele usca, apoi se păstrează în cutii de plastic, borcane cu filet, pungi de hârtie sau vase de ceramică.

Gătitul la aburi, cea mai bună metodă de gătire. Pentru că nu vin în contact cu apa, alimentele nu își pierd foarte mult vitaminele și mineralele. Prin scufundare în apă, s-ar pierde anumite vitamine solubile în apă, cum ar fi cele din complexul B și vitamina C. Atunci când nu ai încotro și trebuie să fierbi legumele, folosește o cantitate mică de apă. Spre exemplu, dacă fierbi o ceașcă de varză în patru cești de apă, se pierde circa 90% din cantitatea de vitamina C. Inversând proporțiile (4 cești de varză într-o ceașcă de apă) se păstrează mai mult de 50% din vitamina C.

Folosește cât mai puțin ulei. Dacă apa distruge vitaminele B și C, uleiul distruge vitaminele A, E și D, care se găsesc în cartofi , broccoli, morcov, roșii, spanac sau ardei gras.

Coaja protejează. Acolo unde este posibil, fierbe sau coace legumele în coajă, pentru a reduce pierderea de vitamine și minerale. De asemenea, lasă-le bucăți cât mai mari atunci când le fierbi. Și redu timpul de preparare termică. Nu e nicio problemă dacă morcovul este puțin mai tare.

Alegerea vaselor de gătit este și ea importantă. Prepararea legumelor în vase de cupru poate distruge vitaminele C, E și acidul folic. Cele mai bune materiale sunt sticla și oțelul inoxidabil, deoarece permit reținerea nutrienților.

Adauga comentariu

Te asigurăm că nu folosim datele tale personale în alt scop decât cel precizat în Politica de Confidențialitate, iar bifarea acestei căsuțe echivalează cu acceptarea celor prezentate.