10 lucruri despre anxietate pe care oricine trebuie să le știe – Fares.ro
×
x
RĂMÂI CONECTAT!
Lasă-ne adresa de mail şi află noutaţile Fares!

10 lucruri despre anxietate pe care oricine trebuie să le știe

Articole

Anxietatea este o emoție negativă, o stare accentuată de neliniște și teamă care ne afectează dramatic viața. Peste 30% din oameni suferă sau au suferit la un moment dat de anxietate. De ce suntem atât de mulți? E simplu – toată lumea se teme de ceva. Haideți să cunoaștem mai bine această problemă de sănătate pentru a-i putea face mai bine față și, în final, să o învingem!

Majoritatea adolescenților și adulților devin anxioși în anumite situații sau momente ale vieții. Unii când sunt nevoiți să vorbească în public, alții când trec prin dificultăți financiare, probleme de sănătate, despărțiri. Este o stare normală care de cele mai multe ori ne motivează să fim mai buni, mai perseverenți. Dar dacă durează prea mult și devine persistentă, dacă te îngrijorezi fără motiv și te simți tot timpul copleșit, stresat, înseamnă că anxietatea a devenit patologică și trebuie tratată.

  1. Cum se manifestă. Anxietatea nu este doar o stare mentală. Poate începe de la creier, dar are efecte în tot corpul. Inima începe să bată mai puternic, respirația este sacadată, mușchii sunt încordați, transpirăm, ni se strânge stomacul. În tot acest timp, mintea e inundată de gânduri și îngrijorări. Dacă sunt manifestări izolate și rare, nu reprezintă o problemă, însă dacă aceste situații persistă, efectele fizice generate în corpul nostru de către anxietate pot cauza, pe termen lung, probleme serioase de sănătate: se pot declanșa afecțiuni autoimune, apar fluctuații în greutate, sindromul colonului iritabil, scade imunitatea etc.
  2. În circa 85% din cazuri, anxietatea e însoțită de depresie, de probleme digestive, de insomnii, de abuz de alcool.
  3. Nu doar oamenii suferă de anxietate, ci și animalele. Se manifestă la fel, doar că are cauze diferite. Spre exemplu, o căprioară care vede pe câmp un lup se sperie. Amigdala, centrul emoțional al creierului, comandă automat secreția de adrenalină în corp, hormon care are rolul de a pregăti corpul să acționeze în fața pericolului. În asemenea cazuri, orice ființă vie are două soluții: luptă sau fuge. Inima începe să bată mai puternic, respirația e accelerată, unele vase de sânge se dilată pentru a asigura irigarea cu sânge a mușchilor, pupilele se dilată pentru a vedea mai bine, vederea periferică e restricționată pentru a se putea concentra doar pe pericolul din față. Alte funcții în organism, precum digestia, sunt întrerupte, fluxul de sânge e deviat de la stomac și piele spre mușchi și inimă.
  4. Pe omul modern îl pândesc alte pericole: creditul de la casă, certurile cu soțul/soția, traficul, pierderea jobului și multe altele. Din păcate, nu putem nici să fugim din fața lor, nici să ne batem cu ele. Riscul de a suferi de anxietate este dublu la femei față de bărbați.
  5. De unde vin toate aceste tulburări de anxietate? Unele sunt ereditare. Dacă unul dintre părinți suferă de anxietate, cel mai probabil că vei avea și tu. Multe „semințe” ale anxietății sunt „plantate” în creier și prin experiențe traumatice, de-a lungul vieții.
  6. La nivel global, doar o treime din oamenii cu anxietate diagnosticată primesc tratament adecvat. Unii o duc pe picioare, caută să o rezolve singuri, alții se refugiază în mâncare, alții își îneacă supărarea în alcool, fără să știe că acesta poate agrava anxietatea.
  7. Social media poate cauza și ea anxietate socială sau poate agrava depresia. Dacă ești într-o perioadă sensibilă, vulnerabilă, și vezi pe rețelele sociale oameni fericiți, cu familii perfecte, atacurile de anxietate pot crește. De asemenea, persoanele care petrec mai mult timp pe rețelele sociale se simt mai izolate. Astfel, o altă soluție este să reduci timpul petrecut în fața ecranelor și să ieși, mai degrabă, la aer, în natură.
  8. Anxietatea nu este doar o problemă actuală a vieții stresante moderne. Și în urmă cu sute de ani oamenii se stresau din cauza traiului de zi cu zi, a diferenței dintre bogați și săraci, a războaielor. În America, femeilor li se prescria repaus la pat, uneori chiar și timp de opt săptămâni.
  9. Cum se tratează? Prin psihoterapie și medicație. Aceasta din urmă poate fi naturală, pe bază de plante, astfel evitându-se dependența și eventualele efecte adverse. Anumite plante medicinale, datorită zecilor, chiar sutelor de principii active conținute, acționează într-un mod complex, stimulând funcțiile naturale ale organismului de a face față solicitărilor mediului extern. Ele echilibrează sistemul nervos vegetativ și mențin starea de calm și bună dispoziție, normală la orice ființă umană sănătoasă. Concret, este nevoie de plante cu efect de liniștire a stărilor de agitație nervoasă, a stărilor de surescitare și stres, de plante cu efect calmant, sedativ, adaptogen, anxiolitic, care îmbunătățesc calitatea somnului și echilibrează sistemul neurovegetativ. De asemenea, sunt necesare remedii cu acțiune relaxantă a musculaturii netede de la nivelul vaselor se sânge și organelor interne, care ajută la menținerea ritmului cardiac, reducerea disconfortului digestiv. Printre acestea – teiul, șerlai, vinarița, shinduful, passiflora, roința, lavanda. Se administrează sub formă de capsule, ceai sau roll-on cu uleiuri esențiale.
  10. O tehnică de a scăpa de anxietate este cea a expunerii. Te expui la stimulul de care ți-e frică și lași anxietatea să te inunde. Vei vedea că nu mori, nu pățești nimic. Tratarea anxietății înseamnă mai degrabă să înveți să trăiești cu propriile frici și, încet, încet, să preiei controlul.
Comentarii

Adauga comentariu

Te asigurăm că nu folosim datele tale personale în alt scop decât cel precizat în Politica de Confidențialitate, iar bifarea acestei căsuțe echivalează cu acceptarea celor prezentate.